mandag den 21. maj 2012

Aubergineruller og bulgursalat

"Men hvor er kødet?" var Mads' kommentar, da jeg præsenterede aftenens menu. Han endte nu med at være fint tilfreds trods de manglende proteiner. I morgen skal aftenens rester dog nok suppleres op af en krydret grillpølse eller to.
Men for denne gang lød menuen:
Aubergineruller med ostecreme på bund af tomatsovs og bulgursalat med blandet grønt


Dette lækre fad har jeg fundet inspiration til lige her , jeg lavede det dog frit ala Rytter og min version er som følger:

Tomatsovs:
Et skalotteløg
En halv dåse tomatpuré
En dåse flåede tomater
Frisk oregano og timian
Salt og peber

Skalotteløg svitses i olie hvorefter tomatpureen "brændes af", inden de flåede tomater og krydderier tilføjes. Lad det simre.

Auberginer (2-3 stk):
Skær auberginerne i skiver på den lange led (evt. med et mandolinjern), drys dem med salt og lad dem trække 5-10 min, inden de duppes, pensles med olie og steges på en grillpande.

Fyld:
250 hytteost
250 g friskost
1 fed hvidløg
friske krydderurter (persille, salvie, oregano og basilikum)
Salt og peber

Det hele blandes

Topping:
Revet parmesan 

Fordel tomatsovs i et ildfast fad og læg derefter ca en halv spsk ostefyld på hver skive aubergine, hvorefter de rulles og lægges tæt i fadet. Drys til sidst med parmesan og bag ved 200 grader varmluft i ca 25 min.

Mens fadet er i ovnen laves bulgursalaten


Jeg havde på forhånd kogt 2 dl bulgur i 3 dl vand i 10 min. Disse blev blandet med et hakket æble, lynstegte grønne asparges, knap en halv agurk i fine tern og en rest grillede auberginer, som ikke kunne være i fadet. Herligheden blev vendt med citron og salt.

Og så var der ellers grøn mad for alle pengene!


Lækker sommerlig mad - selvom dette vejr indbyder til grill i kolonihaven. Håber vi får tid til det i løbet af ugen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar