mandag den 28. maj 2012

Sommer på flaske!

Jeg har for sent i mit liv fået øjnene op for, hvor fantastisk rabarber smager! Men nu bliver der kompenseret! Fremover skal jeg have så mange planter i haven, at vi aldrig går ned på rabarbersaft. For det smager da mest af alt som romantisk retrosommer af bedste klasse!

Saften her er lavet af 2 bundter rabarber, som - efter blade osv var skåret fra vejede 1,2 kg. De blev snittet i 2-3 cm lange stykker, blandet med 300 g. rørsukker, korn fra en vanillestang og saft + skal af en halv citron. Herlighederne fik lov til at koge i 10-15 min i 1,2 l. vand. Herefter røg hele den velduftende molevit gennem et saftnet og hældt på skoldede flasker. Der var 1 1/2 liter. Saften kan godt drikkes som den er, men så er den meget sød og koncentreret. 2/3 saft 1/3 vand vil jeg mene er passende, men det kan man jo regulere efter smag og behag!

Den smukke røde drik blev nydt i skyggen i kolonihaven i går, hvor familien fejrede min mors 65-års fødselsdag.



Og den syrlige kompot, der blev tilbage, efter saften var siet fra, blev lagt sammen med kagebunde, vaniljecreme og makroner. Vupti - et stk lyserød fødselsdagslagkage!

Længe leve min mor, rabarberlækkerier og solskinsdage i maj!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar