fredag den 29. juni 2012

Sommerglimt

Når man kigger ud af vinduet i dag, er det svært at tro, at der var grill-vejr i går. Charmerende, utilregnelige, danske sommer, bare et par sammenhængende solskinsdage ville altså klæde dig.
 Heldigvis nåede vi at nyde det gode vejr i godt selskab. Veninden, Camilla, og jeg gjorde forberedelserne i køkkenet, mens vores mænd diskuterede grill - og fodboldstrategier.






Menuen stod på marineret kylling og blandede grøntsager, sommersalat med ananas, jordbær og pinjekerner, nye kartofler med persillesmør og selvfølgelig: Ostepølser!

Derudover fik vi bikset denne meget populære jordbærtærte sammen:


Opskriften, der følger, bærer lidt præg af koncept: Vi smager os frem. Men håber den alligevel kan give inspiration til lækre, lette sommertærter:

Bund:
Opskriften på bunden fandt jeg her
Blend 200 gram mandler (ikke smuttede) til mandelmel og pisk tre æg med 200 gram rørsukker. Når massen er luftig vendes mandelmel i, og bunden fordeles i en smurt form og bages ved 200 grader i 35 minutter. Hold øje, i min ovn tog den hurtigt farve og blev bagt med staniol over det sidste kvarter.

Creme
2 bægre mascarpone vendes med vanilje og sukker efter smag, og 50-100 gram mørk finthakket chokolade røres i. Fordel cremen ud over den afkølede bund.

Top med rigelige mængder jordbær - selvfølgelig helst de danske - og spis til du revner!

  
En sommertærte, der også egner sig glimrende til regnvejrsdage. Det har jeg netop erfaret!

Nu vil jeg slå benene op og nyde de sidste bidder :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar