mandag den 16. juli 2012

Stikkelsbærcrumble

I går mødtes Kristine og jeg i min mors have for at tage kampen op mod en flok stikkende buske, der mellem de mange torne huser nogle af mine absolut favoritbær: Stikkelsbær


Heldigt for Kristine var bærrene stadig en tand for umodne til for alvor at spise løs af, for ellers var det meste af hendes høst nok endt i min mave. Sommerbær er nemlig - efter min mening - allerbedst ubearbejdede og spist lige der, hvor de er plukket.
Men... det er jo også sjovt at bruge dem i køkkenet. Så i dag stod denne portion og kiggede på mig:


Og med efterårslignende vejr på den anden side af vinduet var valget oplagt. Der skulle laves crumble.
Det blev i høj grad gjort på gefûhlen, men jeg huskede at veje undervejs, så her har I mit bud på en opskrift:


Opskrift
800 gram nippede stikkelsbær
450 gram rørsukker (evt mindre, hvis bærrene er mere modne)
1/2 dl vand

75 gram havregryn
75 gram hvedemel
150 gram sukker
150 gram smør
2 tsk vanillesukker

Note: Der blev rimelig meget dej i forhold til bær, så jeg tror I med fordel kan reducere mængderne. Der skal bare være lige forhold mellem sukker, "de tørre varer" og smør.

Kog sukker, bær og vand op og lad det tykne lidt. Si den overskydende sukkerlage fra, så du har en bærkompot tilbage, og fordel denne i et mellemstort ildfast fad. Det ser ikke så kønt ud, men det dufter dejligt ;)



Bland sukker, mel og gryn og smuldrer smørret heri, til du har en ensartet smuldredej. Fordel over bærrene og bag ved 190 grader varmluft til kagen er gylden og sprød på toppen. Det tager ca en halv time, men hold øje med den løbende.

Følgende billede gør absolut ikke kagen ære, men både Mads og jeg var efterhånden så "hygge-spise-trængende", at jeg ikke havde disciplin til at finde det rette lys til det brændvarme fad. Så I må leve med dette  foto af eftermiddagens lækkerbisken:



Den blev nydt med creme fraiche, som er og bliver min favorittopping til crumblekager. Og den smagte skønt!!


Håber, I også nyder jeres andel af sommerkagerne derude! God aften :)

3 kommentarer:

  1. Uhmmm.. Stikkelsbærcrumble lyder bare alt for godt! Jeg ville ønske at jeg også havde sådan en busk i haven, for det er nemlig hyggeligt at plukke dem selv. Jeg fik stikkelsbæris i weekenden, og det smagte også fænomenalt godt :)
    Mvh. Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Wow, det lyder lækkert. Hvis jeg havde en ismaskine skulle der klart røres noget stikkesbærsorbet :) Men sådan en tør vi ikke få indenfor huset - det ville gå rent galt ;)

      Slet
    2. Præcis! Jeg har den samme frygt ;)

      Slet