torsdag den 23. februar 2012

Hjemmelavet müsli med masser af knas i!

Da jeg vågnede tidligere i morges, var det til synet af et væld af dyner og morgenhår. Mads og jeg har sovet i hver sin ende af sofaen, mens nevøerne har ligget  på madrasser på gulvet. Det var bare så hyggeligt at få øjne til sådan en portion sovende familie! Tror godt jeg kan vænne mig til weekendcamping foran fjernsynet, når vores egen lille familie tager form :)

Tror også godt jeg kan vænne mig til at spise hjemmelavet müsli lidt for tit! 


Jeg er blevet inspireret af opskriften her, men har dog ikke fulgt målene, tog den bare lidt på slump. Og det kan I jo ikke bruge til så meget, hvis I står og vil lave müslien selv.

Så her er lige et par guidelines. Jeg blandede fyld der passede til én bageplade. Det svarer til ca 150 g havregryn, en håndfuld mandler og en håndfuld græskarkerner.
Til det varmede jeg ca 1 dl honning med 1 dl ahornsirup til det blev flydende og vendte det med de andre ingredienser. Imens blev ovnen varmet til 130 grader varmluft.

Müslien fordeles på bagepladen i et jævnt lag og bager i 20 min, hvorefter det vendes rundt på pladen og får et kvarter mere. Hold øje med blandingen til sidst, så den ikke bliver for mørk.

Morgenmaden køles ned og hældes på lufttæt beholder (eller direkte i munden). Den smager fantastisk sammen med yoghurt og frisk frugt. F.eks. mango eller æble.


Således har du ret hurtigt givet de næste weekenders morgenmad et ekstra pift af overskud.
Og lad os bare indrømme det - honningristet müsli er altså bare bedre!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar