onsdag den 12. oktober 2011

Efterårets glæder


Jeg elsker årstidernes skifte og (det meste) af det, det medfører. Noget af det bedste ved denne tid er svampesæsonen! Så da Mads og jeg den anden dag fik en pose selvplukkede trækantareller i værtsgave var begejstringen stor!
Vi overvejede at bruge dem på klassisk vis, ved at svitste dem i smør og spise dem på ristet brød. Men jeg kunne dog ikke slippe tanken om en svamperisotto, så det blev det til.
Til risottoen brugte jeg
1 1/4 l hønsebouillon
ca 30 g. smør
200 gram risottoris
1 glas hvidvin
50 gram parmesan
300 gram kantareller
1 rødløg
persille til pynt
Sæt bouillonen over og hak løg + halvdelen af kantarellerne fint.
Den anden halvdel af kantarellerne steges i smør, mens risottoen tilberedes.
Svits først løget i smør, tilføj så svampene. Det skal ikke tage farve. Herefter hældes risene i og steger hurtigt med. Tilføj hvidvinen, og når denne er fordampet, tilsæt da bouillon lidt ad gangen. Jeg brugte en suppeøse. Når risene har absorberet første portion væde tilføjes den næste. Rør konstant og fortsæt sådan i ca. 20 min. til risene er møre, men ikke alt for grødede. Tag risottoen af varmen og bland det revne parmesan i + evt en klat smør. Krydr med salt og peber.
Pynt med persille og de hele kantareller. Og vupti – så er der italiensk middag på programmet.
Vi supplerede risottoen med et stykke kylling, svøbt i parmaskinke og fyldt med en klat friskost med persille. For selvom risotto er lækkert, synes jeg, det har godt af lidt modspil!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar