søndag den 23. oktober 2011

Jeg æææææælsker auberginer!

Så da vi faldt over verdens største i et lokalt, italiensk supermarked, skulle der laves frokost ud af den!

 Retten er en improvisation over temaet “eggplant-parmesan” og jeg lavede den første gang for et par måneder siden med min veninde, Helle. I sin enkelthed består den af stegte auberginer, tomatsovs og ost! Den italienske udgave var om muligt endnu skønnere end første-forsøget, bl.a. fordi vi brugte solmodne italienske tomater til sovsen. Men bare rolig. Jeg garanterer, at retten også smager fantastisk på dansk jord )



Her følger en cirka opskrift  til 4 personer:
1-2 auberginer (alt efter størrelse)
2 bakker store sherrytomater på stilk
1 løg
en slat rødvin
1 pakke frisk mozerella
50 gram parmesan
500 gram pasta
Salt
Peber
Sukker
Oregano
Rigelig med olie til stegning

Auberginerne skæres i skiver på ca 1/2 cm og drysses med salt, hvorefter de trækker i ca 10 min. Efter de 10 min. duppes overskydende salt væk, og auberginerne steges i en pande dækket med olie. Når de er gyldne vendes de. Lad dem dryppe af på en tallerken med køkkenrulle.

I en gryde svitses det hakkede løg, og tomaterne hakkes groft og tilføjes. Lad blandingen koge lidt ind, tilføj rødvin og oregano og lad det simre.



  Tænd ovnen ved 200 grader
Når alle aubergineskiverne er stegte og tomatsovsen har rette konsistens, lægges først tomatsovs og så auberginer i et ildfast fad. Drys med parmesan og halvdelen af mozerellaen, og gentag med tomat, auberginer og til sidst ost.
Fadet sættes i ovnen i ca. 20 min, til overfladen er gylden, og serveres med lækker pasta.
Mums!

Og lad mig så lige tilføje, at jeg har opdaget vidunderet i et gaskomfur på denne ferie. Sådan et skal jeg så meget eje en dag!  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar