søndag den 22. januar 2012

Lykkelig afslutning på vesterhavsweekend: Nordjysk kagebord!


Så er Mads og jeg hjemvendt efter et dejligt døgn i Nr. Lyngby, nord for Løkken, hvor vi er så heldige at have en lille ferielejlighed. Den har stået på dyner, jogginbukser og massevis af film. Og så selvfølgelig en tur ned og se på havet, som havde meterhøje bølger i dag. Der er bare noget over det der vesterhav!


Turen blev afsluttet med en tur på Løkken Badehotel, hvor de udenfor højsæsonen åbenbart kører med kagebord om søndagen. 59 kr for alt du kan indtage af kaffe, the, boller og kage. Hvordan, det er gået min næse forbi indtil nu, må stå hen i det uvisse, men prøves, det skulle det! Vi er enige om, at det var en super oplevelse til prisen, selvom kageprofessoren her godt kunne have brugt et lidt større udvalg.

Selve buffeten var dårligt belyst og konstant overrendt af mennesker, så i stedet følger her en gennemgang af mine tallerkner, så I kan se, hvad stedet byder på :)


Rigtige bedstemorboller med tandsmør - og de smagte virkelig godt. De var lunet i ovnen, hvilket medførte en dejlig sprød skorpe og smør, der var smeltet ned i brødet. Jeg elsker smør, der smelter. Ja, jeg elsker egentlig bare smør! Kransekagen var til gengæld ikke god. Jeg tror det var en rest fra julen, og den var knastør. Men den anden småkage var en lækker lille sag med nødder og chokolade. Så alt i alt var jeg fortrøstningsfuld efter første tallerken!


I denne omgang stod den på friskbagt lun kringle med chokoladeremonce, creme og rosiner. Den smagte lige som en god kringle skal smage. Bagved den ser I en lidt speciel tærte. Almindelig tærtebund med fyld af æbler og skovbær toppet med en kokosmasse. Ikke en blanding, jeg har prøvet før, men det var rigtig lækkert, og måske noget man burde eksperimentere med til sommer!


Jep, den ser halvt kedelig, halvt klam ud den der størrelse. Og jeg var også lidt skuffet over, at en del af udvalget i dag var roulader - eller andre sandkager lagt sammen med et eller andet syltetøjslignende fyld. Alligevel skulle jeg smage denne dekorerede hindbærroulade - og jeg blev positivt overrasket. Jeg har fået hjemmelavede roulader for få gange i mit liv (og de købte udgaver til en 5'er fra Netto lidt for ofte), men jeg kunne straks genkende smagen af hjemmelavet, GOD hindbærroulade, da jeg satte tænderne i denne. Jeg havde nok nappet et stykke til, hvis ikke der stod denne satan og kaldte på mig:


En bombe af en lagkage, med kagecreme, syltetøj og makroner. Den var toppet med chokolade og havde et gigantisk lag flødeskum på kanten. Dette fik dog et pift af, at der var tilføjet knasende karamael, som gav det en snert af nougat. God lagkage, men var færdig efter ét stykke!

Ud over ovenstående udvalg bød bordet på drømmekage fra Brovst, æbleskiver, sandkage, småkager, flere roulader og (til Mads' store glæde) hjemmelavet islagkage.
Vi talte om, at det hele mindede mere om noget, man ville få hos sin bageglade bedstemor end hos en konditor. Men det passede egentlig meget godt til, hvad vi var i humør til på sådan en blæsende søndag, som generelt stod i hyggens tegn!


Og når regningen ser sådan ud (og Mads betaler), så kan man vist ikke være andet end tilfreds!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar