søndag den 29. januar 2012

Tarte au Citron

Herhjemme nydes en langsom søndag. Mads kom hjem fra døgnvagt kl. halv 10 med rundstykker, mens jeg havde juice og æg klar. Nu er der dyner i sofaen, Fraiser på dvd'en og helt hvidt og stille udenfor. Senere vil vi gå en tur i vinterlandskabet, inden de sidste rester af fredagens citrontærte skal fortæres!


Selvom I kan finde opskriften her, får I den også på bloggen. For den kan så varmt anbefales!

Tarte au citron 

Bund
250 g mel
60-70 g flormelis
2 tsk vanillesukker
170 g smør
et æg

Creme
Fileter af to citroner
Revet skal af en usprøjtet citron
2 hele æg og to blommer
100 g sukker
2 dl piskefløde

Marengs
125 g æggehvide (svarer til ca 4 hvider/ 3 bægrer)
200 g sukker
1 dl vand

Til bunden blandes de tørre ingredienser og smørret findeles heri, til det smuldrer helt. Dejen samles hurtigt med ægget (jeg gjorde det på Kitchen Aiden med den flade "dejkrog"), og den lægges på køl i ca. en time. Tag den ud lidt før den skal rulles, så den ikke er for hård. Rul dejen ud i et passende tærtefad - jeg foretrækker en tynd bund og brugte derfor et stort fad - synes nemlig der kommer en del dej ud af opskriften. Bag den blindt (ved at lægge et bagepapir ovenpå bunden og fylde det med tørrede bønner, kikærter eller lign) ved 220 grader i ca 15 min. Herefter fjernes bønner og papir, og den bager i yderligere fem minutter.


Imens bunden bager laves cremen. Citronfileter og skal blendes med sukker og æg, hvorefter fløden blandes i. Hæld massen i bunden og bag i ca. en halv time ved 150 grader. Tærten er klar, når cremen har sat sig.
Lad tærten køle ned, og lav marengsmassen. Dette gør du ved at koge sukker og vand ind til en klar sirup, mens hviderne piskes. Når de er stive, hældes den kogende sukkerlage i lidt efter lidt, og der piskes, til hviderne igen er helt stive. Dette tager tid, men hav tålmodighed - så bliver resultatet bedst! Når massen (som man har lyst til at spise lige fra røreskålen med en klat is til) er klar, fordeles den på tærten. Brødrene bruger en sprøjtepose, men jeg synes det er flot at lave den lidt mere "sløset" ved at lave toppe med en gaffel. Det er jo smag og behag :)
Sæt ovnen på grill og kom tærten ind. Den skal have meget kort tid, da marengsen blot skal blive lysebrund - og det gik stærkt i min ovn. Jeg overvejede, om man kan bruge en gasbrænder, og tror jeg vil forsøge mig med det næste gang. Kan dog godt lide, at marengsen lige når at sætte sig, og det ved jeg ikke, om den ville gøre, hvis den ikke kommer i ovnen. Det må tiden jo vise :)


Hvis I spørger mig, skal tærten serveres lige som den er, uden nogen form for tilbehør. Den er nemlig helt perfekt i sig selv!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar