lørdag den 7. januar 2012

Madteater i Nordkraft

Den første lørdag i måneden afholder Smagen af Nordjylland fødevaremarked i Nordkraft i Aalborg. Det er altid hyggeligt at snuse rundt ved de forskellige boder og smage på landsdelens specialiteter. I dag var det særligt spændende. Min søster havde nemlig givet Mads og mig billetter til det såkaldte "Madteater" i julegave. Et event der løber af stablen samme dag som markedet. Konceptet går ud på, at en udvalgt restauratør eller producent præsenterer tre små retter med dertilhørende drikkevarer. Mens man spiser får man således en indføring i, hvilke råvarer der er brugt, og hvilke overvejelser man har gjort sig i opbygningen af de forskellige retter.

I dag var det Søgaards Bryghus der præsenterede en superlækker menu med dertilhørende øl (som jeg måtte nøjes med at dufte til)

Forretten bestod af en speciel og rigtig velsmagende brasiliansk bolle. Den var tung og svampet, lidt med konsistens som en scone, og så havde den en dejlig smag af saltet ost. Bollen var fyldt med rørt røget laks fra Hanstholm Rygeri. Perfekt smag. Jeg synes godt, at mousse af røget laks kan blive lidt for, ja, røget i smagen, men denne var rund og mild og passede godt til brødet. Den lille hapser var smukt omkranset af spæde blade og urter, der var vendt i en øldressing.
En forret, jeg bestemt godt kunne tænke mig at kopiere!
Til orientering, så har Penny Lane, som er Søgaards bageri, opstartet et samarbejde med brasilianske bagere for at udbrede den brasilianske brødtype i Aalborg. Så hvis I vil smage ovennævnte bolle, så gå en smut forbi Penny Lane. I dag kunne man købe dem ubagte, lige til at smække i fryseren eller ovnen.



Til hovedret fik vi ølbraiseret svinekæbe - noget af det møreste kød jeg nogensinde har smagt - , hertil gulerod og pastinak, som var marineret i ribssaft og lynstegt. Sovsen var også lavet på øl og smagte fantastisk, og så fik den lidt tunge ret et grønt og friskt pift med brøndkarse som topping.


Desserten var en 2i1er. Der var nemlig både ost og kage på tallerkenen. Dobbelt op på lækkerhed! Vi startede med ostene, som begge var fra Thise mejeri. Den ene var en klassisk blåskimmelost, som smagte fantastisk sammen med den hjemmelavede hybenmarmelade (køkkenchefen havde selv været ude og plukke hyben i efteråret - sådan noget giver altså ekstra point). Den anden ost hedder Vesterhavsosten og er en goudatype med en karakteristisk smag af havsalt. Jeg har sjældent smagt så lækker en ost. Skal have skaffet mig et lager hurtigst muligt!! Og derfor sagde jeg også noget i dag, jeg aldrig har sagt før: "Jeg foretrækker ostene over kagen". Jeg er jo en sukkergris uden lige, men lige disse oste vandt altså kapløbet. Selvom der var tale om en dejlig kage, der bestod af en lys bund med nødder og mørk chokolade, toppet med to gange mousse, hvid og mørk.

En time varede madforestillingen og 100 kr koster en billet. Penge virkelig godt givet ud. Tre delikate retter med dertilhørende øl/vinmenu, det er da valuta for pengene!

Så jeg anbefaler varmt, at I booker en plads den første lørdag i februar :)

1 kommentar:

  1. nøj noget lækkert mad. kunne jeg virklig godt spise

    SvarSlet