tirsdag den 31. januar 2012

Gulerodssuppe

med citron, chili og masser af vitaminer!


Efter en weekend fyldt med kød og kager, var en let og sund aftensmad tiltrængt igår. Derfor stod den på gulerodssuppe. Opskriften er mundtligt overleveret fra min storesøster, og selvom jeg ikke synes, at jeg ramte hendes smag helt, så kan den bestemt anbefales!

Gulerodssuppe med citron og chili

1 rødløg
ca 500 g skrællede gulerødder - flere hvis du ønsker suppen tyk og cremet
1,5 liter grøntsagsbouillon
Saft og skal af en kvart citron
chili efter smag
salt og peber

Topping:
Frisk basilikum, tørristede græskarkerner og cremefraiche

Hak løget og svits det i olie. Tilføj gulerødder skåret i stykker, og lad dem svitse med et par minutter, inden bouillon hældes over. Lad det koge i ca 30 min til gulerødder er møre og blend det hele. Smag til med citron, chili, salt og peber. Pynt med topping efter smag!


Vi nød den varme suppe med naanbrød - og således blev mandag kødfri aften helt uden indvendinger fra bordherren!

3 kommentarer:

  1. HVor er den smuk - og garanteret også ret lækker :) Uhhm, sådan en portion kunne jeg godt lige lune mig på, for jeg har endnu ikke fået varmen efter vores tur på sem idag :O GOSH!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg var også lige ved at varme resterne, da jeg kom hjem. Koldt sem + kold cykeltur = ØV! Den der polarvinter, du reklamerer for, må gerne smutte udenom Nordjylland..

      Slet
  2. Det ser satan galme let og lækkert ud! Spændende blog.

    mvh.

    SvarSlet